De Retail Investment Package gaat marketing aan banden leggen, zo lijkt het. Volgens de Europese Commissie lopen particuliere beleggers een steeds groter risico om op ongepaste wijze te worden beïnvloed door marketinginformatie en misleidende marketingpraktijken. Christian Wulf analyseert de voorschriften van de Europese Commissie voor beleggingsondernemingen in zijn bijdrage aan de Investment Officer.
De Hoge Raad hanteert als maatstaf dat sprake moet zijn van ‘behoorlijk en zorgvuldig toezicht”. Dat klinkt als een afgewogen criterium maar de lat voor aansprakelijkheid ligt in de praktijk hoog.
Een toezichthouder kan wel aansprakelijk zijn indien voldoende ernstige en concrete aanwijzingen worden genegeerd en optreden uitblijft. Maar een toezichthouder is niet snel aansprakelijk voor de gevolgen van een keuze om al dan niet op te treden indien sprake is van een zogenaamd toezichthoudersdilemma.
In mijn zojuist gepubliceerde annotatie over dit onderwerp - mijn langste annotatie in de JOR ooit - zet ik de verschillende categorieën op een rij waarin een toezichthouder aansprakelijk kan worden gesteld.